Szkoła
21 września została przeprowadzona gra terenowa poświęcona bitwie pod Andrzejewem i Łętownicą, zorganizowana przez Szkołę Podstawową im. 18 Dywizji Piechoty Ziemi Łomżyńskiej w Andrzejewie oraz Szkołę Podstawową w Ołdakach Polonii.
Młodzież ze szkół z terenu Gminy Andrzejewo uczestniczyła w zmaganiach, dzięki którym mogła poznać losy 18 Dywizji Piechoty. Gra rozpoczęła się przed budynkiem dawnej Szkoły Podstawowej w Łętownicy. Tu uczestnicy zostali zapoznani z zasadami. Odbyło się losowanie kolejności startowej i przydzielenie nazw drużynom. Następnie pięcioosobowe grupy uczniów, pod opieką swoich nauczycieli, rowerami wyruszyły w trasę z Łętownicy do Andrzejewa. Po drodze czekały na nich różnego rodzaju zadania do wykonania. Uczestnicy poznawali także historię bitwy oraz losy jej uczestników m.in.: pułkownika Stefana Kosseckiego, pułkownika Aleksandra Hertla czy lekarza Władysława Pręgłowskiego. W ostatnim punkcie zadaniowym odwiedzili Mauzoleum, gdzie oddali hołd poległym.
Podsumowanie gry odbyło się w parafialnej stodole. W tym roku rywalizacja była niezwykle wyrównana, najlepsza okazała się drużyna ze Szkoły Podstawowej w Ołdakach – Polonii, w składzie: Daria Gumiężna, Weronika Pieńkowska, Julia Żyłowska, Jakub Rostkowski, Jakub Zalewski. Zwycięzcy otrzymali z rąk Sekretarza Gminy Andrzejewo, Roberta Rosiaka, nagrody w postaci bonów, które ufundowałą firma AGD Pasterski Spóka Jawna.Zostały również nagrodzone szkoły, nasza otrzymała zestaw przyrządów matematycznych. Nagrody dla szkół ufundowała Pani Beata Ponichtera, Wójt Gminy Andrzejewo. Dziękujemy!
W niedzielę, 19 września, uczniowie naszej szkoły wzięli udział w masowym biegu "Śladami bitwy stoczonej pod Łętownicą i Andrzejewem". Mimo trudnych warunków pogodowych wszyscy nasi zawodnicy pokonali sześciokilometrową trasę z Łętownicy do Andrzejewa i na mecie otrzymali pamiątkowe medale, a zwycięzcy puchary i bony podarunkowe.
Szczególne gratulacje kierujemy do Adama Przeździeckiego, który zajął I miejsce w kategorii uczniów spoza Gminy Andrzejewo, i do Weroniki Pieńkowskiej za zajęcie II miejsca w kategorii uczennice z Gminy Andrzejewo. Inni uczniowie reprezentujący naszą szkołę również wypadli doskonale. Paulina Łada zajęła II miejsce, a Elżbieta Orzepowska III w grupie uczennic spoza Gminy Andrzejewo.
Wszystkim uczestnikom biegu dziękujemy za zaangażowanie.
14 września 2021 r. , po długiej przerwie, uczniowie młodszych klas obejrzeli spektakl Internetowego Teatru dla Szkół pt. „O mniejszych braciszkach św. Franciszka”, przygotowany przez Teatr Maska w Rzeszowie.
Widzowie z zainteresowaniem śledzili przygody Świętego Franciszka, który – kiedy jeszcze nie był świętym, lecz po prostu zwykłym Franciszkiem – wybrał się w wędrówkę po świecie. Podczas swojej podróży przeżył mnóstwo niezwykłych przygód, zapierających oglądającym dech w piersiach.
Szkoda, że spektakl tak szybko dobiegł końca. Czekamy na następną sztukę teatralną z niecierpliwością.
Dziękuję za to wszystko, czym dobroć jest na ziemi.
Że jesteś najważniejsza, że tego nikt nie zmieni,
że jeden dzień najpiękniej w mym sercu jaśnieć musi:
dla jednych to Dzień Matki, a dla mnie Dzień Mamusi.
Dalsze życzenia z okazji tego pięknego święta w filmach nagranych przez uczniów klas młodszych.
klasa I
https://www.youtube.com/watch?v=QHgycGm69sI
klasa II
https://www.youtube.com/watch?v=bZaVRCSZziU
klasa III
https://www.youtube.com/watch?v=yUNEsD-PBBg
Muzeum jest jednym z pozaszkolnych czynników kształcenia, wychowania i rozwijania osobowości wychowanków, dostarcza im wiedzy i wpływa na samokształcenie. Zapewnia uczniom wszechstronny i harmonijny rozwój ich osobowości, rozwija myślenie i przyczynia się do uczestnictwa w kulturze. Uczy dostrzegać piękno ludzkich doznań, rozumieć bieg dziejów i własne miejsce we współczesności.
Uczniowie klas V- VIII na lekcjach historii, języka polskiego uczestniczyli w lekcjach muzealnych, które zapewniały im, ograniczony w okresie pandemii, kontakt z kulturą. Zajęcia takie mały na celu poszerzenie i pogłębienie wiedzy uczniów oraz rozwijanie zainteresowań konkretnym przedmiotem nauczania. Tematy spotkań pomagały w realizacji programu szkolnego, a każda lekcja była dopasowywana do potrzeb klasy. W ramach zajęć uczniowie spotykali się wirtualnie z historykiem sztuki.Prowadzący lekcje muzealne rozmawiali z uczestnikami o sztuce, historii, omawiali artystyczne nurty, style i tendencje. Tematy lekcji obejmowały zagadnienia z malarstwa, rzeźby, rzemiosła artystycznego, wzornictwa i plakatu, które omawiane były na przykładzie dzieł ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie oraz jego oddziałów Muzeum Rzeźby im, X. Dunikowskiego w Królikarni i Muzeum Plakatu w Wilanowie.
Uczniowie uczestniczyli również w lekcjach muzealnych prowadzonych przez edukatorów z Muzeum Niepodległości w Warszawie, Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie oraz Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce.
Tematy lekcji muzealnych:
- Od rycerza do Sarmaty. Obyczaje staropolskie (klasa V i VI).
- Patrząc na rzeźbę – widzę, wiem, rozumiem (klasa VII).
- Plakat – sztuka ulicy (klasa VII i VIII).
- Warszawa w książce „Kamienie na szaniec” (klasa VII i VIII).
- Witaj Maj! 3 Maj! (klasa VII)
- Jan Bytnar „Rudy” – bohater pokolenia (klasa VII i VIII).
- Spotkanie z kulturą żydowską (klasa V i VI).
- Co mówią obrazy? (klasa V i VI).
- Codzienność w malarstwie XVII wieku w Holandii – wystawa Hestia (klasa VII).
- Polskie zabytki na liście UNESCO (klasa v i VI).