Muzeum jest jednym z pozaszkolnych czynników kształcenia, wychowania i rozwijania osobowości wychowanków, dostarcza im wiedzy i wpływa na samokształcenie. Zapewnia uczniom wszechstronny i harmonijny rozwój ich osobowości, rozwija myślenie i przyczynia się do uczestnictwa w kulturze. Uczy dostrzegać piękno ludzkich doznań, rozumieć bieg dziejów i własne miejsce we współczesności.
Uczniowie klas V- VIII na lekcjach historii, języka polskiego uczestniczyli w lekcjach muzealnych, które zapewniały im, ograniczony w okresie pandemii, kontakt z kulturą. Zajęcia takie mały na celu poszerzenie i pogłębienie wiedzy uczniów oraz rozwijanie zainteresowań konkretnym przedmiotem nauczania. Tematy spotkań pomagały w realizacji programu szkolnego, a każda lekcja była dopasowywana do potrzeb klasy. W ramach zajęć uczniowie spotykali się wirtualnie z historykiem sztuki.Prowadzący lekcje muzealne rozmawiali z uczestnikami o sztuce, historii, omawiali artystyczne nurty, style i tendencje. Tematy lekcji obejmowały zagadnienia z malarstwa, rzeźby, rzemiosła artystycznego, wzornictwa i plakatu, które omawiane były na przykładzie dzieł ze zbiorów Muzeum Narodowego w Warszawie oraz jego oddziałów Muzeum Rzeźby im, X. Dunikowskiego w Królikarni i Muzeum Plakatu w Wilanowie.
Uczniowie uczestniczyli również w lekcjach muzealnych prowadzonych przez edukatorów z Muzeum Niepodległości w Warszawie, Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie oraz Muzeum Żup Krakowskich w Wieliczce.
Tematy lekcji muzealnych:
- Od rycerza do Sarmaty. Obyczaje staropolskie (klasa V i VI).
- Patrząc na rzeźbę – widzę, wiem, rozumiem (klasa VII).
- Plakat – sztuka ulicy (klasa VII i VIII).
- Warszawa w książce „Kamienie na szaniec” (klasa VII i VIII).
- Witaj Maj! 3 Maj! (klasa VII)
- Jan Bytnar „Rudy” – bohater pokolenia (klasa VII i VIII).
- Spotkanie z kulturą żydowską (klasa V i VI).
- Co mówią obrazy? (klasa V i VI).
- Codzienność w malarstwie XVII wieku w Holandii – wystawa Hestia (klasa VII).
- Polskie zabytki na liście UNESCO (klasa v i VI).