Szkoła

Szkoła Podstawowa w Ołdakach Polonii
 
07-305 Andrzejewo
Ołdaki-Polonia
telefon: 86-271-70-48, fax: 86-271-70-48

Lista lektur dla uczniów klas 4-6 szkoły podstawowej

(zgodna z nową podstawą programową):

  1. C. Collodi, Pinokio
  2. C.S. Lewis, Opowieści z Narnii- Lew, czarownica i stara szafa
  3. J-J Sempe, Mikołajek i inne chłopaki
  4. H. Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy
  5. M. Twain, Przygody Toma Sawyera
  6. F. Molnar, Chłopcy z Placu Broni
  7. A. Lindgren, Bracia Lwie Serce .
  8. I. Jurgielewiczowa, Ten obcy
  9. K. Makuszyński, Szatan z siódmej klasy
  10. F. H. Burnet, Tajemniczy ogród
  11. J. R. R Tolkien, Hobbit, czyli tam i z powrotem
  12. R. Dahl, Charlie i fabryka czekolady
  13. A. Domańska, Historia żółtej ciżemki
  14. I. Jurgielewiczowa, Inna
  15. S. Lem, Bajki robotów
  16. A. Minkowski, Dolina Światła
  17. L. M. Montgomery, Ania z Zielonego Wzgórza
  18. E. Niziurski- wybrana powieść, (np. Niewiarygodne przygody marka Piegusa, Sposób na Alcybiadesa)
  19. J. Olech, Dynastia Miziołków
  20. J. Onichimowska- wybrana powieść (np. Duch starej kamienicy, Daleki rejs)
  21. J-J Sempe, Mikołajek-wybór opowiadań z dowolnego tomu
  22. A. Szklarski- wybrana powieść dla młodzieży
  23. D. Terakowska, Władca Lewawu
  24. J. Verne, W 80 dni dookoła świata
  25. M. Witcher, Dziewczynka z szóstego księżyca
  26. Wybrane mity greckie, baśnie lub legendy

Ogólnopolskie Wybory Książek

Uczniowie Szkoły Podstawowej w Ołdakach-Polonii wzięli udział w Ogólnopolskich Wyborach Książek - przedsięwzięciu organizowanym przez redakcję miesięcznika „Biblioteka w Szkole”. Patronat nad wyborami objęła minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska. Główne cele przedsięwzięcia to: poznanie i upowszechnienie faktycznych zainteresowań czytelniczych uczniów, dostosowanie księgozbiorów bibliotek do zainteresowań czytelniczych uczniów, promocja czytelnictwa, promocja bibliotek szkolnych w środowisku szkolnym i lokalnym, kształtowanie postaw obywatelskich, upowszechnienie zasad organizacji wyborów.

W dniu 26 marca 2015 r. biblioteka szkolna zamieniła się w lokal wyborczy, w którym zasiadła Komisja Wyborcza, a uczniowie mieli możliwość oddania głosów do urny na swoje ulubione książki. Uczniowie klas I-III wskazali łącznie 37 tytułów. Najwięcej głosów zdobyły baśnie H. Ch. Andersena, braci Grimm, i książka „Dzieci z Bullerbyn”. Listę bestsellerów uczniów klas IV-VI otwiera ze zdecydowaną przewagą „Dziewczynka z Szóstego Księżyca”, dużą popularnością w tej grupie cieszą się także: „Opowieści z Narnii”, „Ten obcy”, „Daleki rejs” oraz „W pustyni i w puszczy”.

http://picasion.com/
 

Udział w akcji Ogólnopolskie Wybory Książek pozwolił uczniom nie tylko na przedstawienie interesujących ich tytułów, ale także przybliżył zasady demokratycznych wyborów.

Damian Jasko

 

 

Działania biblioteki szkolnej w roku szkolnym 2015/2016

Zobacz http://nauczyciel1238.edu.glogster.com/biblioteka-8662/

 

 


Dzień Postaci z Bajki

Piątego listopada obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Postaci  z Bajek. Dzień ten jest okazją, aby przypomnieć sobie naszych ulubionych bajkowych bohaterów, którzy są nieodzownym elementem dzieciństwa. Bawią, uczą, pomagają poznać prawdę o świecie i życiu, oswajają dziecięce lęki. Czasem stanowią wzór do naśladowania, a czasem pomagają dzieciom rozpoznać zło. 

Po raz pierwszy ten dzień obchodziliśmy w naszej szkole. W zabawie wzięli udział uczniowie wszystkich klas, zarówno najmłodsi, jak i uczniowie z klasy szóstej. Każdy chciał zaprezentować swoją ulubioną postać.  W ławkach zasiadły królewny, wróżki, smoki, Kopciuszek i wiele innych postaci. Wybór najlepiej zaprezentowanego bohatera baśni był bardzo trudny.

W  zorganizowanych na zakończenie dnia konkursie wyłoniono następujących laureatów:

Klasy IV – VI

I miejsce - Paulina Żyłowska (Anna z Krainy Lodu)

               Natalia Żyłowska (Kot w butach)

II miejsce – Karolina Zalewska (Czarownica z baśni „Królewna Śnieżka”)

III miejsce – Mateusz Uściński (Smok Wawelski)

Klasy op – III

I miejsce – Julia Żyłowska (Czarownica z baśni „Jaś i Małgosia”)

                  Weronika Uścińska (Czerwony Kapturek)

II miejsce – Weronika Pieńkowska (Calineczka)

III miejsce – Przemysław Zawistowski

Światowy Dzień Pluszowego Misia

Zapraszamy wszystkie pluszowe misie i ich właścicieli do biblioteki szkolnej. 25 listopada w Światowy Dzień Pluszowego Misia będziemy poszukiwać pluszowego misia w literaturze.

25 listopada 2015 r., zgodnie z aołoszeniem, odbyło  się w bibliotece poszukiwanie pluszowego misia. Najsympatyczniejszym misiem w polskiej literaturze okazał się miś Uszatek, bohater cyklu powieści Czesława Janczarskiego. Uczniowie, którzy przybyli do biblioteki ze swoim misiem, wysłuchali fragmentów opowiadań  z książki "Zaczarowane kółko misia Uszatka", a następnie kolorowali sylwetke misia zgodnie z opisem.

Dzieci z klasy pierwszej i oddziału przedszkolnego uczestniczyły w zajęciach zorganizowanych w bibliotece, w czasie których poznały historię Światowego Dnia Misia, zwyczaje niedźwiedzia brunatnego oraz najsłynniejsze misie w literaturze. Rozwiazywały zagadki i quize, bawiły się ze swymi pluszakami przy "misiowej muzyce".

Czas upłynął szybko,  w bardzo miłej atmosferze.

CZYTELNICY POLECAJĄ

Sprawozdanie z lektury Kornela Makuszyńskiego

pt. „Szatan z siódmej klasy”

     Od niedawna wraz z moją klasą omawiam jedną z wielu powieści Kornela Makuszyńskiego pt ,, Szatan z siódmej klasy”. Ta przygodowo - detektywistyczna książka opisuje przygody siedemnastoletniego Adama Cisowskiego-głównego bohatera. Chłopiec jest nazywany szatanem, ponieważ potrafi rozwiązać każdą zagadkę . Akcja powieści rozgrywa się w szkole, na jednej z ostatnich przed wakacjami lekcji historii. Adam Cisowski, znany z niezwykle bystrego umysłu, zadziwia profesora Gąsowskiego swoimi zdolnościami w odgadywaniu kolejności odpytywania chłopców na zajęciach. Staruszek zadziwiony zdolnościami chłopaka, prosi go najpierw o pomoc w rozwiązaniu zagadki listów, które profesor pisał do znajomych, a na które żaden z nich nie odpowiedział. Adaś bardzo szybko zorientował się, że przyczyną wszystkiego było to, że profesor zapomniał wysłać te listy. Kilka kolejnych zagadek rozwiązanych przez Cisowskiego skłoniło profesora do poproszenia chłopca o pomoc, tym razem w bardzo poważnej sprawie, która dotyczy domu brata Gąsowskiego, mieszkającego we wsi Bejgoła. Pod wpływem zauroczenia Wandą, bratanicą profesora – Cisowski zmienia swoje plany wakacyjne i postanawia rozwiązać zagadkę. Dziwne zdarzenia w domu Gąsowskich dotyczyły dużego zainteresowania różnych ludzi budynkiem. Prowadzone przez Adama „śledztwo” demaskuje złodziei, którzy chcieli ukraść ukryty w XIX w. skarb.

    Powieść Kornela Makuszyńskiego bardzo mi się podoba. Wyzwala pozytywne uczucia, odrywa od rzeczywistości i łączy z bohaterami. Przedstawione postacie są godne szacunku i uznania. Mimo iż ta książka napisana jest z humorem, nie brak w niej scen zapierających dech w piersiach. Powieść ta może nauczyć nas, że wszystkie problemy i zagadki można rozwiązać. 

Kacper Gumiężny, klasa VI

 

                                 A jednak szatan

Autorem książki pod tytułem „Szatan z siódmej klasy” jest Kornel Makuszyński. Książka została wydana przez wydawnictwo „Nasza księgarnia”. Autor napisał także takie książki jak: „O dwóch takich, co ukradli księżyc”, „Koziołek Matołek” i wiele innych.

Akcja lektury toczy się podczas wakacji w 1937r. w Bejgole. Głównym bohaterem powieści jest Adam Cisowski. Na początku roku szkolnego odgadł on sposób pytania uczniów przez nauczyciela historii. Historyk strasznie się rozzłościł na niego, ale kiedy chłopak rozwiązał więcej zagadek, poprosił go o pomoc w wyjaśnieniu sprawy znikających drzwi. Czy Adam zdoła to rozwiązać? Kto stoi za kradzieżą?

Książka jest pełna humoru. Występuje dużo śmiesznych sytuacji. Dla bohatera trudnym zadaniem jest wyjaśnienie sprawy znikających drzwi. Występuje dużo wspaniałych bohaterów. Są oni godni szacunku i uznania.

Autor posiada ogromną wiedzę. Zachęca do pogłębiania wiadomości. Odrywa od rzeczywistości i łączy z bohaterami. Uczy dostrzegać piękno, a także dobro.

Język utworu jest bogaty i potrafi wzruszyć. Działa na uczucia czytelnika i pobudza jego wyobraźnię. Autor zastosował dużo środków stylistycznych

Książka jest barwna i bardzo mi się podoba. Polecam ją młodszym, a także starszym czytelnikom.

Mateusz Tarnowski, klasa VI

Rodzinne czytanie

Rodzina kształtuje zainteresowania i zachowania  dzieci. Odgrywa wielką rolę w kształtowaniu umiejętności i postaw czytelniczych. Dlatego tez w naszej bibliotece organizujemy tzw. rodzinne czytanie. Rodzice oraz ich dzieci prezentują swoim rówieśnikom wybraną książkę, zachęcając do jej lektury.

Ulubione książki swoich dzieci czytały już następujące panie:

  • pani Danuta Sadłowska,
  • pani Jolanta Zaremba
  • pani Małgorzata Zaręba,
  • pani Sylwia Choromańska;
  • pani Agnieszka Kaczyńska;
  • pani Magdalena Żyłowska;
  • pani Magdalena Wojtkowska,
  • pani Agnieszka Zaremba,
  • pani Marta Godlewska.

Dziękujemy Paniom.

Zapraszamy wszystkich chętnych do  prezentacji swoich ulubionych lektur.

Grupa teatralna "Ołdakowiaczki"

Przy bibliotece szkolnej działa grupa teatralna „Ołdakowiaczki”. Wszystkich chętnych uczniów , mających zdolności aktorskie, zapraszamy na zajęcia grupy teatralnej.

Inscenizacje teatralne wystawiane przez grupę:

  1. " W krainie baśni”- sztuka oparta na baśni braci Grimm „Królewna Śnieżka”, przedstawienie o wielkich walorach wychowawczych, ukazujące walkę dobra ze złem. Uczy właściwego postępowania – niesienia pomocy innym, troski o swoich najbliższych. Wesołe piosenki bawią widzów, a jednocześnie wzruszają.

W rolach głównych wystąpili:

  • Śnieżka – Patrycja Sutkowska
  • Zła Macocha – Paulina Żyłowska
  • Myśliwy – Szymon Pieńkowski
  • Narrator – Katarzyna Żyłowska
  • Królewicz – Maciej Perkowski.

Krasnoludki zagrali:

  • Kamila Zalewska
  • Karolina Zalewska
  • Oliwia Zaremba
  • Weronika Pieńkowska/ Damian Mystkowski
  • Kamil Krajewski
  • Bartosz Orzepowski
  • Natalia Kaczyńska
  1.  „Jaś i Małgosia” – adaptacja tradycyjnej baśni „Jaś i Małgosia”, wersja promująca szkołę, ukazująca znaczenie nauki w naszym życiu. Główni bohaterowie, Jaś i Małgosia, traktujący życie lekko, jak zabawę, wysłani przez matkę z obiadem do ojca pracującego w lesie, bawią się beztrosko, nie zwracając uwagi na drogę, dlatego też błądzą i spędzają noc w lesie. We śnie odwiedzają ich nauczyciele różnych przedmiotów, udzielając im wielu wartościowych rad, dzięki którym, po przebudzeniu, dzieci wracają bezpiecznie do domu, w ramiona mamy. Od pory chętnie uczą się, wiedząc, że wiedza przydaje się w życiu.

W głównych rolach wystąpiły:

  • Jaś  - Paulina Żyłowska
  • Małgosia – Patrycja Sutkowska
  • Babcia – Natalia Kaczyńska
  • Wnuczka – Oliwia Zaremba
  • Drwal – Karolina Zalewska
  • Mama – Kamila Zalewska
  • Czarownica – Katarzyna Żyłowska
  • Gajowy – Szymon Pieńkowski.

W pozostałych rolach (nauczyciele, uczniowie) można zobaczyć:

  • Macieja Perkowskiego
  • Bartosza Orzepowskiego
  • Kamila Krajewskiego
  • Damiana Mystkowskiego

 

Nowości w bibliotece szkolnej

Zbiory biblioteki szkolnej powiększyły się o nowe pozycje, książki zakupione z funduszy uzyskanych ze sprzedaży ozdób bożonarodzeniowych. Dziękujemy wszystkim biorącym udział w konkursie oraz tym, którzy kupili bombki.

Wśród nowych woluminów znalazły się między innymi książki: 

  • Małgorzaty Zaremby – Strękowskiej z serii „Wredny Maciuś”,
  • Sue Bentley z serii „Magiczny Piesek”,
  • Sue Bentley z serii „Magiczny Kotek”,
  • Holly Webb z serii „Zaopiekuj się mną”.

Zapraszamy czytelników do wypożyczenia książek z biblioteki szkolnej.

 

 

Również dzieci starsze znajdą w bibliotece nowe pozycje dla siebie. Wśród nowych zbiorów mamy cykl książek Adama Bahdaja, Alfreda Szklarskiego i wielu innych polskich pisarzy.

 

Rok szkolny 2016/2017

 

Dlaczego warto czytać?

Dr Dorota Grabowska  podaje siedemnaście zalet książki dla dzieci:

  1. Książka pomaga nam rozwijać język i słownictwo. Uczy nas wyrażać myśli i rozumieć innych.
  2. Książka rozwija myślenie. Dostarcza nam pojęć myślowych i nowych idei, rozszerza naszą świadomość i nasz świat.
  3. Książka pobudza fantazję, uczy budować obrazy w wyobraźni
  4. Książka dostarcza nam wiedzy o innych krajach i kulturach, o przyrodzie, technice, historii, o tym wszystkim, o czym chcielibyśmy dowiedzieć się czegoś więcej.
  5. Książka rozwija nasze uczucia i zdolność do empatii. Wyrabia w nas umiejętność wczucia się w czyjąś sytuację.
  6. Książka dodaje sił i zapału. Dostarcza nam rozrywki i emocji. Może rozśmieszyć lub zasmucić. Może pocieszyć i wskazać nowe możliwości.
  7. Książka może stawiać pytania, które angażują i pobudzają do dalszych przemyśleń.
  8. Książka uczy nas etyki. Skłania do namysłu nad tym, co słuszne, a co nie, co dobre, a co złe.
  9. Książka może wytłumaczyć rzeczywistość i pomóc w rozumieniu zależności.
  10. Książka może udowodnić, że często pytanie ma więcej niż jedną odpowiedź, że na problem da się spojrzeć z różnych stron. Może podpowiedzieć inne sposoby rozwiązywania konfliktów niż przemoc.
  11.  Książka pomaga nam zrozumieć siebie. Odkrycie, że są inni, którzy myślą jak my, że mamy prawo do swoich odczuć i reakcji, umacnia nasze poczucie własnej wartości.
  12. Książka pomaga nam zrozumieć innych. Lektura książek pisarzy z innej epoki, innego świata, i odkrywanie, że ich myśli i odczucia nie różnią się od naszych, buduje tolerancję dla innych kultur i zapobiega uprzedzeniom.
  13. Książka jest naszym towarzyszem w samotności. Łatwo wziąć ją ze sobą i czytać gdziekolwiek. Z biblioteki można ją wypożyczyć za darmo i nie trzeba podłączać jej do prądu.
  14. Książka jest częścią naszego dziedzictwa kulturowego. Dzięki niej mamy wspólne doświadczenia i punkty odniesienia.
  15. Dobra książka dla dzieci, którą można czytać na głos, przynosi radość dzieciom i dorosłym. Buduje pomost między pokoleniami.
  16.  Książka dla dzieci to pierwsze spotkanie z literaturą - nieograniczonym światem, z którego czerpiemy przez całe życie. To bardzo ważne spotkanie, gdyż, jeśli nie zostanie zmarnowane, pokaże, ile może dać dobra literatura.
  17. Literatura dziecięca wzbogaca kulturę kraju. Daje pracę wielu ludziom: pisarzom, ilustratorom, wydawcom, redaktorom, drukarzom, recenzentom, księgarzom, bibliotekarzom... Literaturę dziecięcą można również eksportować przynosząc krajowi dochód i uznanie za granicą.

 

 

Międzyklasowe konkursy sprawdzające znajomość lektur dla klas IV - VI  - Szkolny Mistrz Czytelnictwa (I półrocze)

Jesteśmy twórcami

Nasi uczniowie redagują własne teksty. Jeżeli jesteś ciekawy, jak im to wychodzi, zajrzyj na podane niżej strony i przeczytaj.

Moje hobby - książeczka elektroniczna uczniów klasy czwartej https://www.flipsnack.com/nauczyciel1238/moje-hobby.html


Konkurs "W tajemniczym ogrodzie"

24 października 2016 r. odbyły się międzyklasowe rozgrywki sprawdzające znajomość książki pt. „Tajemniczy ogród”. Był to drugi etap konkursu, w którym rywalizowało ze sobą sześcioro uczniów z klasy V i VI, wyłonionych po rywalizacji klasowej. Do konkursu z klasy V przystąpili: Dawid Sokołowski, Oskar Sierzputowski i Karol Przeździecki. Klasę VI reprezentowali: Kamila Zalewska, Szymon Pieńkowski, Maciej Perkowski. Zawodnicy odpowiedzieli łącznie na osiemdziesiąt pytań.  

Najlepszą znajomością lektury wykazał się Dawid Sokołowski z klasy V. Laureat otrzymał nagrodę książkową. Gratulujemy!

Konkurs recytatorski "W sadzie i ogrodzie"

4 listopada 2016 r. odbył się konkurs recytatorski pod hasłem „W sadzie i ogrodzie”. Uczestniczyło w nim ośmioro uczniów z klasy trzeciej: Julia Żyłowska, Weronika Pieńkowska, Daria Gumiężna, Anna Kaczyńska, Natalia Kalinowska, Paulina Łada, Angelina Świderska oraz Mateusz Choromański. Wszystkie dzieci pięknie recytowały wybrane przez siebie utwory polskich poetów.

 

Komisję konkursową stanowiła publiczność, w tym zaproszone mamy uczniów klasy trzeciej.  Widzowie, głosując przez podniesienie ręki, wyróżnili recytację Julii Żyłowskiej. Laureatka otrzymała z rąk Pani Dyrektor nagrodę książkową. Gratulujemy!

 

Baśniowy Tydzień

7 listopada 2016 r. nasza szkoła zmieniła się w baśniowa krainę. Przenieśliśmy się do niezwykłego świata, gdzie dobro zwycięża, za sprawa naszych najmłodszych członków grupy teatralnej Ołdakowiaczki - Juniorki, którzy zaprezentowali się nam w inscenizacji baśni pt. „Kopciuszek”. Występ naszych aktorów rozpoczął obchody Tygodnia Baśni. Następnie odbył się konkurs pięknego opowiadania baśni, wzięli w nim udział uczniowie z klas IV – VI. Najbardziej podobało się nam opowiadanie Pauliny Żyłowskiej, uczennicy klasy VI. Dziewczynka otrzymała nagrodę książkową. Gratulujemy!

Uczniowie klas młodszych oraz dzieci z oddziału przedszkolnego przenieśli się w świat baśni również podczas zajęć w bibliotece szkolnej, odgadując zagadki literackie, podając tytuły baśni, których fragmenty wysłuchali, oraz układając z puzzli baśniowych bohaterów czy też kolorując obrazki.

Tydzień  Baśni okazał się doskonałą zabawą, a jednocześnie lekcją właściwego postępowania, ponieważ  baśnie przekazują im dzieciom prawdę o zasadach moralnych. Lektura baśni czyni dziecko lepszym, bogatszym wewnętrznie. Baśniowe postacie przedstawione są jednostronnie, posiadają cechy dodatnie: dobroć, odwaga, skromność lub cechy ujemne: chciwość, przebiegłość, duma i pycha, egoizm, zarozumiałość. Przedstawienie postaci kontrastowych prowadzi do przeciwstawienia sobie w baśniach dobra i zła. Baśnie dają przekonanie, że wiara, nadzieja i miłość istnieje, i że są potrzebne, że dobroć zawsze zwycięża.

„Czytanie łączy pokolenia”

Konieczność kształtowania postaw czytelniczych u dzieci rozumieją coraz szersze kręgi społeczne. Codzienne głośne czytanie dzieciom jest dziś ważniejsze niż było kiedykolwiek. Chroni dziecko przed uzależnieniem od telewizji i komputerów. Czytanie z rodzicami tworzy więź i daje siłę do pokonywania trudności życiowych, wielu pokus i zagrożeń. Czytajmy więc dzieciom dwadzieścia minut dziennie. Codziennie!!! Dbajmy o rozwijanie ich czytelnictwa.

Pamiętają o tym mamy naszych uczniów, które z przyjemnością czytają swoim pociechom i ich kolegom, i koleżankom wybrane przez dzieci lektury.

W ramach zorganizowanych szkolnych dni wspólnego czytania pod nazwą „Czytanie łączy pokolenia” nasi uczniowie wysłuchali lektur czytanych przez następujące Panie:

  • Pani Aneta Gumiężna
  • Pani Kamila Wojtkowska
  • Pani Marta Godlewska
  • Pani Danuta Sadłowska
  • Pani Anna Szabłowska
  • Pani Justyna Piszczatowska
  • Pani Magdalena Żyłowska
  • Pani Elżbieta Godlewska
  • Pani Magdalena Wojtkowska
  • Pani Sylwia Choromańska
  • Pani Agnieszka Zaremba
  • Pani Monika Przeździecka
  • Pani Marta Rostkowska
  • Pani Wanda Jakubiak
  • Pani Justyna Przeździecka
  • Pani Agnieszka Kaczyńska

Dziękujemy Paniom!

Dzień Pluszowego Misia

25 listopada obchodzimy tradycyjnie Dzień Pluszowego Misia. W tym roku szkolnym zorganizowaliśmy święto naszych pluszaków wcześniej, bo już 23 listopada. Klasa II oraz dzieci z oddziału przedszkolnego miały okazję poznać historię obchodów tego dnia, obejrzały prezentację przedstawiającą sylwetki literackich misiów, rozwiązywały zagadki, quizy, śpiewały piosenkę misia Uszatka. Poznały również zwyczaje żywieniowe oraz inne ciekawostki dotyczące życia prawdziwych niedźwiedzi. W nagrodę za uwagę otrzymały kolorowanki przedstawiające postaci swoich ulubionych misiów. Szkoda, że spotkanie z tymi milutkimi pluszakami tak szybko dobiegło końca.

Dziękujemy pani Janinie Gosk za pomoc w realizacji Dnia Pluszowego Misia.

2017 – rok Josepha Conrada Korzeniowskiego

Sejm ogłosił rok 2017 Rokiem Josepha Conrada Korzeniowskiego. Ma to być formą uczczenia 160-lecia urodzin pisarza, autora takich powieści jak m.in. Jądro ciemności, Lord Jim, Smuga cienia czy Tajny agent. Rocznica urodzin artysty przypada 3 grudnia. Jak przypominają autorzy uchwały Conrad – Korzeniowski –  właśc. Józef Teodor Konrad Korzeniowski – był synem „polskich patriotów, zesłańców syberyjskich″, pisarzem zasłużonym dla kultury polskiej i światowej. Podkreślono, że dzięki swojemu dorobkowi literackiemu „zajmuje niekwestionowaną pozycję klasyka literatury nowoczesnej, który zmienił oblicze prozy powieściowej″. „Podejmowanie tematów ważnych dla starego kontynentu czyni go pisarzem uniwersalnym, który (…) nakreślił wizję »Europy bez granic«, stanowiącą podstawę trwałego pokoju między narodami Europy” – czytamy w uchwale. „Wpływ twórczości Josepha Conrada na współczesną literaturę ma wymiar ponadczasowy, a jego dzieła (…) na zawsze weszły do kanonu lektur. Powstający pod wpływem literatury polskich romantyków dorobek pisarski Josepha Conrada, zawiera uniwersalne wartości etyczne” – podkreślono.

https://www.flipsnack.com/nauczyciel1238/jozef-teodor-konrad-korzeniowski.html?p=6

Konkursy czytelnicze – styczeń 2017 r.

Wędrujemy po fabryce czekolady

W pierwszym tygodniu stycznia 2017 r. został rozstrzygnięty konkurs znajomości książki Roalda Dahla „Charlie i fabryka czekolady”. Do konkursu, składającego się z kilku etapów,  przystąpiło 13 uczniów z klasy piątej. W pierwszym etapie uczestnicy konkursu wykonali w dwuosobowych zespołach   szereg różnorodnych ćwiczeń typu: prawda – fałsz, rozpoznawanie dziecięcych bohaterów powieści na podstawie podanych fragmentów, odgadywanie zagadek, układanie haseł reklamujących wybrany wynalazek Willi Wonka, układanie przepisów na nowy przysmak do fabryki czekolady itp. Certyfikat własności fabryki czekolady i Złoty Klucz otrzymał zespół w składzie: Piotr Dmochowski i Dawid Sokołowski. W następnym etapie wszyscy uczestnicy konkursu przystąpili do uzupełnienia testu sprawdzającego znajomość książki. Po przeliczeniu uzyskanych  z testu punktów do trzeciego etapu konkursu przystąpili: Julia Ponichtera, Piotr Dmochowski, Piotr Mystkowski i Patryk Wilk. Najlepszą znajomością lektury wykazał się Piotr Mystkowski. Chłopiec otrzyma dyplom i nagrodę książkową.

We wnętrzu szafy

12 stycznia 2017 r. odbył się konkurs sprawdzający znajomość książki C.S. Lewisa „Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa”. Do  konkursu przystąpili uczniowie klasy czwartej, którzy na początku zagrali w grę dydaktyczną „We wnętrzu szafy”,  opartą na motywach lektury. Następnie odpowiedzieli na szereg szczegółowych pytań dotyczących treści utworu. Najlepszą znajomością lektury wykazała się Amelia Zaręba. Dziewczynka otrzyma dyplom i nagrodę książkową.

 

Styczniowe konkursy czytelnicze- regulaminy:https://www.flipsnack.com/nauczyciel1238/styczniowe-konkursy-czytelnicze-regulaminy.html

Dzień Kubusia Puchatka

Historia

18 stycznia jest uznawany za Międzynarodowy Dzień Kubusia Puchatka. Nie jest to jednak przypadkowa data. To właśnie 18 stycznia, 135 lat temu (1882 rok) urodził się twórca uwielbianego przez miliony, sympatycznego Kubusia Puchatka.

Pierwsza książka o Kubusiu ukazała się w 1926 roku. Od tamtego czasu dzieła pisarza przetłumaczono na kilkanaście języków i sprzedano w nakładzie ponad 7 milionów egzemplarzy.

Brytyjski autor napisał przygody małego misia i jego przyjaciół dla swojego syna Christophera. Jedna z zabawek dziecka - pluszowy miś Winnie stał się pierwowzorem dla Kubusia.

Druga książka o misiu-łakomczuchu, ukazała się w 1928 roku. Obydwie części przetłumaczyła Irena Tuwim, siostra poety Juliana Tuwima. To ona właśnie nazwała misia Kubusiem Puchatkiem. W angielskiej  wersji nazywał się Winnie-the-Pooh. Tłumaczce zawdzięczamy także powiedzonka "małe co nieco" i "to, co tygrysy lubią najbardziej".

W 2009 roku ukazała się nowa część przygód Puchatka pt. " Powrót do stumilowego lasu" autorstwa  Davida Benedictusa.

Tydzień Kubusia Puchatka w naszej szkole

W naszej szkole tradycyjnie obchodzimy Dzień Kubusia Puchatka. W tym roku świętowanie trwało dłużej – w bibliotece został zorganizowany „Tydzień z Kubusiem Puchatkiem”. Podczas zajęć w bibliotece uczniowie klas młodszych poznały przygody misia „o małym rozumku” oraz jego przyjaciół ze Stumilowego Lasu. Obejrzały prezentację multimedialną, która przedstawiała najważniejsze fakty z historii tego święta, a następnie wykonały szereg zadań, wśród których znalazły się zagadki, plątaninki, krzyżówki, wykreślanki. Maluchy kolorowały obrazki przedstawiające bohaterów książki „Kubuś Puchatek” oraz tworzyły z nich własną historię. Wszyscy bawili się doskonale.

Konkurs znajomości książki "Kubuś Puchatek"

Uczniowie klasy II i III przystąpili do konkursu sprawdzającego znajomość książki „Kubuś Puchatek”. Pracując parami, wykonali szereg zadań. Najlepszą  znajomością wykazały się dziewczynki z klasy III, Weronika Pieńkowska i Angelika Świderska. Gratulujemy!

 

Nowości biblioteczne

Zbiory naszej biblioteki wzbogaciły się o nowe pozycje zakupione za fundusze uzyskane ze sprzedaży Mikołajów, wykonanych przez uczniów naszej szkoły. Wśród nowych książek znalazły się woluminy z serii „Zaopiekuj się mną”. Polecamy również książki z serii „Klinika pod Boliłapką”. Zapraszamy do biblioteki.

Konkurs fotograficzny "Przyłapani na czytaniu"

7 lutego 2017 r. został rozstrzygnięty konkurs fotograficzny „Przyłapani na czytaniu”. Celem konkursu była popularyzacja czytelnictwa oraz udowodnienie, że czytanie to świetna rozrywka,  a  biblioteka jest wspaniałym miejscem odkrywania książek. Poza tym konkurs miał  inspirować uczestników do kreatywnych poszukiwań artystycznych oraz rozbudzać ich zainteresowania fotografią.

Uczniowie zgłosili do konkursu trzynaście fotografii związanych z tematem konkursu, spośród których komisja konkursowa wyróżniła zdjęcie wykonane przez Julię Żyłowską z klasy III oraz zdjęcie Pauliny Żyłowskiej, uczennicy klasy VI. Obie dziewczynki otrzymały dyplomy i nagrody książkowe.

Wszystkie konkursowe fotografie zostały umieszczone na tablicy ściennej, znajdującej się obok biblioteki szkolnej.

Konkurs plastyczny "Moja ulubiona bibliotekarka"

8 lutego 2017 r. komisja konkursowa rozstrzygnęła konkurs plastyczny  „Moja ulubiona bibliotekarka”. Celem konkursu było:

  • zachęcenie do twórczego spędzania wolnego czasu,
  • rozwijanie wyobraźni, zdolności plastycznych,
  • kształtowanie umiejętności artystycznych,
  • promowanie i prezentację twórczych umiejętności uczniów.

Spośród 23 prac, dostarczonych na konkurs, komisja konkursowa wybrała dwie prace  w kategorii klas I – III oraz jedną w kategorii klas IV – VI.

Laureaci:

Klasy młodsze – Anna Kaczyńska, Weronika Pieńkowska

Klasy starsze – Katarzyna Żyłowska

Dziewczynki otrzymały dyplomy i nagrody książkowe.

"BIBLIOTEKA PRZYJAZNA UCZNIOWI"

Nasza biblioteka szkolna wzięła udział w Ogólnopolskim Konkursie BIBLIOTEKA PRZYJAZNA UCZNIOWI" przeprowadzonym w okresie od 16 października 2016 r. do 16 marca 2017 r.  przez Studium Prawa Europejskiego.

Celem konkursu było popularyzowanie wśród uczniów czytelnictwa, zachęcenie do udziału w imprezach proponowanych przez biblioteki szkolne oraz prezentacja różnorodnych i ciekawych działań bibliotekarzy.

W ramach konkursu należało wykonać dziesięć zadań (9 konkursowych i sprawozdanie). Wszystkie były na bieżąco opisywane i dokumentowane zdjęciami. Za każde z 10 zadań organizatorzy przyznawali od 1 do 10 punktów. Nasza biblioteka uzyskała 100 na 100 możliwych punktów i otrzymała  certyfikat potwierdzający nasze zaangażowanie.

Sprawozdanie: https://www.flipsnack.com/nauczyciel1238/biblioteka-przyjazna-uczniowi-sprawozdanie.html

"Kielich goryczy"

31 marca 2017 r. uczniowie klasy VI, członkowie grupy teatralnej „Ołdakowiaczki”,  wystąpili w kościele parafialnym w Andrzejewie z  Misterium Męki Pańskiej pt. „Kielich goryczy”.

Misterium wielkopostne „Kielich goryczy” to próba ilustracji bólu i lęku Jezusa przed męką, której obrazy pojawiały się przed Jego oczyma, gdy zatopiony w modlitwie czuwał w mroku Getsemani. Obrazy męki układają się i prowadzą Go po Jego własnej, przyszłej Drodze Krzyżowej. Jezus jakby wirtualnie uczestniczy w rozważaniu poszczególnych stacji ,widząc tam siebie. W tej wędrówce towarzyszy Mu anioł z kielichem goryczy.

Tydzień Bibliotek

Hasłem Tygodnia Bibliotek 2017 jest „Biblioteka. Oczywiście!”

Co roku Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich organizuje, w dniach 8-15 maja, Tydzień Bibliotek - program promocji czytelnictwa i bibliotek. Ma on na celu podkreślanie roli czytania i bibliotek w poprawie jakości życia, edukacji oraz zwiększanie prestiżu zawodu bibliotekarza i zainteresowania książką szerokichkręgów społeczeństwa.

 

Program obchodów  Tygodnia Bibliotek w naszej szkole:

  • Wyjazd na film „Dzieciak rządzi” – poniedziałek , 8 maja 2017 r.
  • Planszowe gry czytelnicze:
  1. „Lew, czarownica i stara szafa. Opowieści z Narnii”
  2. „W pustyni i w puszczy”
  3. „Tajemniczy ogród”
  4. „W krainie baśni”
  • Droga książki do czytelnika – zajęcia biblioteczne
  • Wykonanie chmury wyrazowej  promującej bibliotekę i czytanie w programie Tagxedo
  • Turniej międzyklasowy „Kocham Cię, Książko” – poniedziałek, 15 maja 2017 r.

Zapraszamy do biblioteki!

"Dzieciak rządzi"

Pewnego dnia w życiu siedmioletniego Tima pojawia się młodszy braciszek. Tim natychmiast zdaje sobie sprawę, że ubrany w garnitur, noszący teczkę i zachowujący się jak rasowy biznesmen dzieciak jest zagrożeniem dla jego niezachwianej dotąd pozycji w rodzinnym domu. Tak rozpoczyna się film animowany pt. „Dzieciak rządzi”, który mieliśmy okazję zobaczyć  8 maja 2017 r. w Gminnym Domu Kultury w Czyżewie. Film bardzo nam się podobał, warto go zobaczyć i pomyśleć nad swoimi relacjami z rodzeństwem.

Konkursy czytelnicze

W II półroczu roku szkolnego 2016/2017 odbyły się w klasach starszych konkursy sprawdzające znajomość wybranych lektur. Do konkursów przystąpili uczniowie, którzy mogli wykazać się dobrą znajomością książek „ W pustyni i w puszczy” oraz  „Pinokio”.

Po wykonaniu szeregu zadań, wśród których znalazł się test sprawdzający znajomość książki, gra czytelnicza itp., najlepszą znajomością powieści Henryka Sienkiewicza „W pustyni i w puszczy” wykazały się uczennice klasy VI, Paulina Żyłowska i Katarzyna Żyłowska. Natomiast laureatem konkursu „Czy znasz Pinokia i jego przygody?” został Adam Zaremba z klasy IV.

W klasie III odbył się konkurs poświęcony twórczości  Juliana Tuwima, którego celem było:

  • sprawdzenie w atrakcyjny sposób  znajomości wierszy Juliana Tuwima;
  • budzenie zainteresowań czytelniczych;
  • popularyzacja  twórczości Juliana Tuwima.

Trzecioklasiści wypełnili test sprawdzający znajomość twórczości dla dzieci Tuwima, składający się m.in. z plątaninki literowej, rozsypanki wyrazowej, fragmentów wierszy autora. Po sprawdzeniu prac konkursowych został wyłoniony zwycięzca. Okazała się nim Weronika Pieńkowska, dziewczynka otrzyma pamiątkowy dyplom i nagrodę książkową.

 

 

 

Aenean phasellus varius nunc tortor suscipit ac posuere.