Projekty

Program Edukacji Ekologicznej:                                                                                                                                                 

 

 „Jaś segreguje-Jan zyskuje”

                                                                                                                                                                        

  

Cele programu:

 

  • Zrozumienie wpływu człowieka na stan środowiska
  • Wykształcenie postaw sprzyjających ochronie środowiska
  • Propagowanie w szkole czynnego udziału w segregacji     śmieci
  • Wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w życiu codziennym
  • Podniesienie świadomości ekologicznej społeczeństwa

 

 

  Podjęte zostaną następujące działania:

1. Ankieta „Czy Twój dom jest ekologiczny?”

2.Wykonanie plakatów i transparentów.

 3.Wycieczka do Ekostacji Stena „Recykling i utylizacja” i do  Ogrodu Botanicznego  w Powsinie, gdzie będą miały miejsce  warsztaty z zakresu ekologii i ochrony środowiska „BIOINDYKACJA I BIOINDYKATORY”.

4. Wycieczka do lasu w celu zlokalizowania i udokumentowania  „dzikich” wysypisk śmieci.

  5.Konkurs wiedzy klasy 4-6

  6.Turniej ekologiczny klasy 1-3

   7.Warsztaty:  „ Szkodliwy wpływ spalania śmieci na stan powietrza”

                                „Wpływ nieczystości na stan wody i gleby”

                                „Gospodarka odpadami- prawidłowa segregacja odpadów”

8.  Reportaż w Internecie.

    9.Wydanie broszury podsumowującej program.

    10. Happening.

 

Wartość merytoryczna projektu

Edukacja ekologiczna powinna być prowadzona od wczesnego dzieciństwa. Zarówno dom, przedszkole i szkoła powinny kształtować proekologiczne postawy, nawyków dbania o stan środowiska. Realizacja programu przyczyni się do podniesienia świadomości ekologicznej społeczeństwa. Potrzeba realizacji programu wynika z niskiej świadomości ekologicznej społeczności, dużej ilości „dzikich wysypisk”, palenia śmieci.

 

Projekt jest efektywny pod względem ekonomicznym. Pozyskane pomoce dydaktyczne wizualnie i tematycznie wzbogacą bazę szkoły i będzie można zastosować  je w różnych formach realizacji edukacji ekologicznej

 

 

„Projekt jest finansowany przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie,    www.wfosigw.pl”                                                                    

                                                                                      Wiesława Jastrzębska

Wycieczka do Warszawy

W piątek , 14 listopada 2014r wybraliśmy się z uczniami klas 4-6 do Ekostacji STENA w Warszawie, żeby uświadomić sobie jak ważna jest ekologia. Razem z nami pojechało troje opiekunów. O godzinie 5.30 zebraliśmy się przed szkołą w Ołdakach Polonii, po chwili przyjechał po nas autokar, który miał nas zawieźć do Warszawy. Wsiedliśmy i ruszyliśmy w drogę. Podroż minęła szybko i bez przygód.

Na miejscu powitaliśmy pana przewodnika, który  miał nas oprowadzić po Ekostacji. Później przewodnik opowiadał nam o segregacji śmieci, które można przetworzyć. W końcu poszliśmy do mini- muzeum. Gdy weszliśmy na platformę widokową zobaczyliśmy rozciągający się z niej widok.

W dalszej kolejności pojechaliśmy do Powsina na warsztaty ekologiczne, gdzie podzieliliśmy się na dwie grupy-jedna grupa zwiedzała ogród botaniczny, druga robiła preparaty, które następnie  oglądaliśmy pod mikroskopem. Później zamieniliśmy się zajęciami. W ogrodzie botanicznym najbardziej nam się podobały rośliny egzotyczne w szklarni. Na zakończenie naszego pobytu w Warszawie odwiedziliśmy McDonalds.Wróciliśmy do domu późno, zmęczeni, ale weseli. Wszyscy dzieliliśmy  się wrażeniami  z wycieczki.

                        Uczniowie   klasy V

 

Finał konkursu „Jaś segreguje – Jan zyskuje”

Dnia 12.12.2014r w Szkole Podstawowej w Starej Ruskołęce odbył się gminny konkurs realizowany w ramach projektu ekologicznego „Jaś segreguje – Jan zyskuje”   finansowanego z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

W konkursie brało udział 15 uczniów ze Szkoły Podstawowej  w Andrzejewie, Ołdakach Polonii i Starej Ruskołęce.

Naszą szkołę reprezentowali: Zuzanna Godlewska, Anna Rykaczewska, Krzysztof Kot, Krystian Pieńkowski i Paweł Krajewski. Uczestnicy musieli wykazać się wiedzą dotyczącą ochrony środowiska i  ekologii.

 

  A oto wyniki :

I miejsce – Dawid Wajszczyk – Szkoła Podstawowa w Starej Ruskołęce                                                

II miejsce – Paulina Frądczyk – Szkoła Podstawowa w Starej Ruskołęce  

III miejsce Krzysztof Kot – Szkoła Podstawowa w Ołdakach Polonii.

 

    Nagrody: tablet, aparat fotograficzny i lornetkę zakupione ze środków  WFOŚiGW wręczył wójt  gminy Andrzejewo pan Michał Rutkowski.

 Wiesława Jastrzębska

Projekt EDUKACJA PRZEZ OBSERWACJĘ

 W ramach realizacji  zadań  projektu ekologicznego EDUKACJA PRZEZ OBSERWACJĘ nasi uczniowie uczestniczyli  w  bardzo ciekawych  warsztatach, które  odbyły się w  Biebrzańskim Parku Narodowym. Celem zajęć było przybliżenie uczniom różnorodności i bogactwa ptasiego świata bagien biebrzańskich oraz poznanie charakterystycznych cech  ptaków wodnych, wodno-błotnych i drapieżnych.  Uczestnicy warsztatów mogli też zaobserwować  wiele różnorodnych  gniazd ptasich, nawet bardzo nietypowe gniazdo remiza, których jest niewiele na terenie Polski.

     Przeprowadzone obserwacje terenowe umożliwiły też uczniom poznanie nowych gatunków roślin typowo bagiennych  /borówka bagienna czy rosiczka /oraz roślin  halucynogennych. Uczestników bardzo zainteresowały  rośliny niskie - mszaki, a szczególnie mech torfowiec i ukształtowane z niego  pokłady torfu.

      Uczniowie dowiedzieli się też wiele ciekawych rzeczy o metodach i sposobach pozyskiwania energii, a szczególnie energii odnawialnej.

Wiesława Jastrzębska

„Mały Mistrz” w naszej szkole

Nasza szkoła przystąpiła do programu „Mały Mistrz” w roku szkolnym 2016/2017. Program ten został skierowany do uczniów klasy I szkoły podstawowej, nauczyciela wychowawcy oraz nauczyciela wychowania fizycznego. Głównym celem programu jest zachęcenie uczniów klasy I do zdobywania nowych umiejętności ruchowych oraz podnoszenia sprawności fizycznej dzieci w młodszym wieku szkolnym, kształtowania odpowiednich nawyków i postaw sportowych, w tym zwłaszcza dotyczących zdrowego stylu życia.

Grażyna Niemira

Projekt realizowany przez klasę trzecią w roku szkolnym 2016/2017

"Zdrowo jem, więcej wiem"

https://www.flipsnack.com/nauczyciel1238/ulotka-do-programu-zdrowo-jem-wiecej-wiem.html

Klasa III uczestniczy w projekcie edukacyjnym ,,Zdrowo jem, więcej wiem!” organizowanym przez Fundację Banku Ochrony Środowiska.

Honorowy patronat nad projektem objęła Pierwsza Dama Agata Kornhauser-Duda.

Celem tego projektu jest rozwijanie umiejętności pracy w grupie, ale przede wszystkim zmiana nawyków żywieniowych i zachęta do większej aktywności ruchowej.

Konkurs składa się z trzech etapów odpowiadających porom roku: jesiennego, zimowego i wiosennego.

W każdym etapie zespół konkursowy ma do zrealizowania 1 lub 2 bloki zadań, w skład których wchodzą lekcje, konkursy, promocja danego tematu w szkole oraz spotkania z rodzicami. Realizacja zadań dokumentowana jest szczegółowo w witrynie internetowej organizatora. Każdy etap wymaga opracowania i wysłania raportów wraz z dokumentacją zdjęciową, która stanowi podstawę do zaliczenia zadań.

Pierwszy blok zadań został zrealizowany, a raport wysłany do oceny.

Cykl zajęć rozpoczęliśmy lekcją ,,Warzywa i owoce na co dzień i od święta”. Uczniowie przynieśli do klasy owoce i warzywa, z których  powstała wystawa. Dzieci zostały podzielone na dwie grupy: pierwsza – owoce, druga - warzywa. Każdy z uczestników  wykonał rysunek warzywa lub owocu, którego nazwę wylosował, a następnie wyszukał informacje na temat zawartości witamin w  danym surowcu i jego wartości odżywczych. Z powstałych kart pracy powstała gazetka, a na zakończenie cyklu ,,Witaminowa księga”. Podczas lekcji uczniowie odgadywali nazwy warzyw i owoców, które rozpoznawali poprzez smak i dotyk. Przygotowaliśmy również inscenizację wiersza Jana Brzechwy ,,Na straganie”, którą obejrzały dzieci z klas młodszych.

 

W drugim zadaniu uczniowie  opracowali klasowe pisemko zachęcające do zrezygnowania ze słodyczy na rzecz owoców, warzyw, pestek i orzechów. Dzieci zostały podzielone na zespoły i przez dwa tygodnie wyszukiwały artykuły w czasopismach, w Internecie, rysowały kredkami, wycinały, naklejały zdjęcia. Ogółem powstało trzy gazetki:

- ,,Warzywko”

- ,,Witaminka”

- ,,Samo zdrowie”.

Po głosowaniu okazało się, że wygrała grupa, która opracowała pisemko ,,Warzywko”. Dziewczynki otrzymały ,,owocowe” prezenty.

 

Trzecim zadaniem było zorganizowanie zajęć sportowych. Uczniowie zbierali pomysły na gry i zabawy na świeżym powietrzu. Następnie drogą głosowania wybraliśmy 10 najlepszych zabaw i gier. Ze względu na złe warunki pogodowe nie mogliśmy zrealizować wszystkich zabaw.

 

 

Uczniowie klasy trzeciej chętnie promowali podjęte działania na terenie szkoły. Przedstawiliśmy inscenizację ,,Na straganie”. Ponadto 4 listopada 2016r. dzieci czytały wiersze o owocach i warzywach. Najbardziej podobał się wiersz przeczytany przez Julię Żyłowską. Wykonaliśmy dwie gazetki, które wyeksponowaliśmy  na górnym korytarzu oraz jedną, którą umieściliśmy  na dolnym holu. Zrobiliśmy dwie wystawki:

- pierwsza pokazywała owocowo-warzywne stworki,

- druga zredagowane przez dzieci pisemka.

4 listopada zaprosiliśmy do szkoły swoich rodziców. Przybyło 9 mam, które wysłuchały wierszy i obejrzały inscenizację ,,Na straganie”. Następnie mamy obejrzały prezentację ,,Zdrowo jem, więcej wiem” i otrzymały ulotki na temat wartości odżywczych warzyw i owoców. Potem przystąpiliśmy do robienia owocowych szaszłyków. Zabawa była przednia, a szaszłyki smakowały wybornie.

Pełni energii przystępujemy do 2 bloku jesiennego. Trzymajcie za nas kciuki.


Jolanta Marciniak

PODSUMOWANIE PROJEKTU ,,ZDROWO JEM, WIĘCEJ WIEM”

 

Klasa III  brała udział w ogólnopolskim konkursie "Zdrowo jem, więcej wiem", w ramach programu ,,Aktywnie po zdrowie". Organizatorem konkursu była Fundacja Banku Ochrony Środowiska,a honorowy patronat nad projektem objęła Pierwsza Dama RP Agata Kornhauser - Duda . Adresaci programu to uczniowie klas I-III, nauczyciele oraz rodzice. Jego celem było podniesienie poziomu wiedzy dzieci oraz ich rodziców na temat zależności pomiędzy sposobem odżywiania ,a stanem zdrowia.
Konkurs trwał przez cały rok szkolny i składał się z trzech etapów: jesiennego, zimowego i wiosennego. W ramach każdego z nich realizowano lekcje tematyczne, konkursy, promocje podjętych działań i forum zdrowia dla rodziców. W sumie zrealizowano 5 zajęć lekcyjnych, 8 konkursów i 5 forum zdrowia dla rodziców. W ramach jesiennych działań dzieci brały udział w zajęciach ,,Warzywa i owoce na co dzień i od święta", które kształciły nawyki jedzenia owoców i warzyw przy każdym posiłku. Drugi temat zajęć to: ,,Dbam o to, co jem i jak spędzam czas”. Wraz ze Słabeuszkiem i Siłaczkiem uczyły się dobrych zwyczajów żywieniowych. Uczestniczyły w konkursie ,,Klasowe pisemko zachęcające do zrezygnowania ze słodyczy", w którym promowały zdrowie, racjonalne odżywianie i aktywność fizyczną. W ramach ,,Strefy aktywności" układały w grupach najciekawsze propozycje zabaw na świeżym powietrzu". Zdobywały odznakę ,,Super Kucharza” za opracowanie najlepszego zestawu na drugieśniadanie.

Podczas zimowego etapu konkursu uczniowie uczestniczyli w zajęciach: ,,Źródło życia i zdrowia -woda", poznając dobroczynne dla zdrowia właściwości picia wody. Tworzyli prace konkursowe - projektowali ,,Wodolubka", który zachęcał uczniów naszej szkoły do picia wody. Przygotowali teatrzyk owoców i warzyw pt. ,,Doktor Zdrówko" oraz ,,Jaś i Małgosia w Zdrowolandii”.
W trakcie realizacji etapu wiosennego uczniowie założyli i prowadzili uprawę ziół w klasowym ogródku. Uczestniczyli w zajęciach lekcyjnych: ,,Jesteśmy aktywni, jak mieszkańcy Turkusowej Planety” oraz ,,Co powinny jeść dzieci? Piramida Zdrowia”. W celu utrwalenia zasad zdrowego odżywiania uczniowie tworzyli gry planszowe o Piramida Zdrowia, a następnie grali w nie z innymi uczniami ze szkoły. W ramach ,,Strefa aktywności” w grupach tworzyli własną grę zespołową. Uczniowie świetnie radzili sobie z kolejnymi zadaniami, wykonywali je z dużym zaangażowaniem i przyjemnością. Podczas trwania całego projektu, uczniowie po każdym etapie zbierali punkty. W etapie jesiennym zajęliśmy 231 miejsce, w etapie zimowym 58 na ponad 900 szkół z całej Polski zgłoszonych do konkursu. Na wyniki etapu wiosennego musimy jeszcze poczekać. Jednak najcenniejsza jest zdobyta wiedza na temat zdrowego odżywiania, która pozwala na zmianę nawyków żywieniowych i  świadomą  zmianę stylu życia.
 

 

Gratulacje!

Jolanta Marciniak

Rok szkolny 2017/2018

 

 

                                                                                   

 Kompetencje na szóstkę

Uczniowie klasy 4 wraz z wychowawcą, panią Wiolettą Muszyńską, od listopada 2017 r. do kwietnia 2018 r. realizowała  projekt "Kompetencje na szóstkę", którego organizatorem była Fundacja Uniwersytet Dzieci. Dzięki udziałowi w programie czwartoklasiści rozwijali kompetencje społeczne (kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość), kształcili umiejętność krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania i wnioskowania. Program składał się z czterech etapów:

  • Jakie są moje mocne talenty i mocne strony?
  • Dlaczego czasem lepiej w drużynie?
  • Jak zrealizować projekt?
  • Jak zrealizować projekt? (konkurs)

Za swoje działania klasa 4 otrzymała pamiątkowy dyplom. Gratulujemy!                          

                                                                                                                

 

Teatr szkolny - edukacja kulturalna młodego człowieka

We wrześniu 2017 r. nasza szkoła została zgłoszona do Ogólnopolskiego Konkursu pt. "Teatr szkolny - edukacja kulturalna młodego człowieka" organizowanego przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie.

Od 12 września 2017 do 15 kwietnia 2018 r. należało wykonać osiem zadań, które oceniało jury specjalistów. Były to np. : recenzje uczniowskie spektakli teatralnych, konkurs wiedzy o teatrze i aktorach, plakaty teatralne, Dzień Talentów i inne prace uczniowskie. Za każde z zadań można było otrzymać maksymalnie 10 punktów. Wszystkie nasze zadania i prace otrzymały maksymalną ilość punktów i tym samym zostaliśmy laureatami Ogólnopolskiego Konkursu w którym zdobyliśmy tytuł szkoły Teatr szkolny - edukacja kulturalna młodego człowieka.
Opiekunem i prowadzącą ten konkurs była pani Wioletta Muszyńska.